Σίγουρα όλοι μας αντιλαμβανόμαστε την αξία της άσκησης και την συμβολή της στην υγεία και στην ευημερία σε κάθε ηλικία. Ακόμα περισσότερο για τα παιδιά όπου βρίσκονται σε αναπτυξιακή φάση και το υπόβαθρο το οποίο θα δομήσουν είναι πολύ σημαντικό για την σωστή τους ανάπτυξη.  

Ας ξεκινήσουμε με την απλή παρατήρηση ότι τα παιδιά επιδεικνύουν μια φυσική τάση έκφρασης μέσω των κινητικών δραστηριοτήτων που μας οδηγεί στην εξίσου απλή παραδοχή ότι η ανάγκη για κινητική δραστηριότητα είναι χαρακτηριστικό της φύσης των παιδιών.

Ο φόβος σχετικά με την επικινδυνότητα των αδρών, γρήγορων, επιδέξιων και σύνθετων κινήσεων μας οδηγεί συχνά στην οριοθέτηση ενός αυστηρού πλαισίου κίνησης και έκφρασης των παιδιών μέσω αυτής, με συνέπεια τη στέρηση της ικανοποίησης βασικών αναγκών του παιδιού μέσω των φυσικών δραστηριοτήτων.

GΟι επιστήμονες έχουν ερευνήσει με διεξοδικότητα το συγκεκριμένο πεδίο και τα αποτελέσματα των ερευνών μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η φυσική δραστηριότητα, η συστηματική και οργανωμένη άσκηση έχει καταλυτική δράση στη ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού.

Ένα παιδί που αθλείται μπορεί να απολαμβάνει στο μέγιστο βαθμό τα παρακάτω οφέλη:

ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ- ΥΓΕΙΑ

  • Ενδυνάμωση των μυών και ενίσχυση της οστικής πυκνότητας ( που τα ακολουθεί και κατά την ενηλικίωση)
  • Αποφυγή της κακής στάσης και των πόνων της σπονδυλικής στήλης( pilates για παιδιά)
  • Έλεγχος του σωματικού λίπους – προστασία από την παιδική παχυσαρκία
  • Βελτίωση της κάρδιο-αναπνευστικής ικανότητας, της γενικότερης φυσικής κατάστασης και της  σωματικής απόδοσης
  • Ελάττωση του κινδύνου για ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2 και καρδιαγγειακών παθήσεων τόσο κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας αλλά και κατά την ενηλικίωση
  • Καλύτερος κινητικός έλεγχος και λειτουργική ικανότητα

ΨΥΧΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

  • Ανάπτυξη αυτοαντίληψης- αυτοεκτίμησης, ενίσχυση της αυτοπεποίθησης
  • Κοινωνικοποίηση, συνεργασία, ομαδικότητα
  • Διαχείριση συναισθημάτων, εν συναίσθηση και αυτοέλεγχος
  • Ικανότητα επικοινωνίας και ειρηνικής επίλυσης διαφωνιών
  • Βελτίωση της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας
  • Βελτίωση της ποιότητας του ύπνου με συνέπεια τη μείωση επιπέδων άγχους και στρες
  • Καταπολέμηση συμπτωμάτων κατάθλιψης και μοναξιάς ιδιαίτερα στην περίοδο της εφηβείας ( σεροτονίνη, ενδορφίνες= ορμόνες ευτυχίας)
  • Αποτελεί ένα ευχάριστο διάλειμμα από το πολλές φορές πιεστικό πρόγραμμα των φροντιστηρίων και των μαθημάτων
  •  Βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας και της απόδοσης του παιδιού στο σχολείο!

Γερμανοί ερευνητές (Hollmann,2003 Wamser, Leyk 2003, κ.α. στην Κολωνία και στο Juelich αντίστοιχα)  επισημαίνουν ότι η σωματική άσκηση βελτιώνει την αιμάτωση-οξυγόνωση του εγκεφάλου, αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης, ενισχύει τις συνάψεις (μεταγωγή ερεθισμάτων στον εγκέφαλο) και τη δημιουργία  νέων νευρώνων (νευρογένεση). Η ανάπτυξη νέων νευρώνων έχει θετική επίδραση στην προσοχή, τη μνήμη, τη μάθηση, τα κίνητρα, τα συναισθήματα και μειώνει το στρες. «Αθλητικές δραστηριότητες προωθούν έτσι την παραγωγή ουσιών που αυξάνουν την λειτουργία στον εγκέφαλο και οδηγούν σε μία ισορροπία του αυτόνομου νευρικού συστήματος.

 Όλες αυτές οι διαδικασίες αυξάνουν την ικανότητα της συγκέντρωσης, βελτιώνουν την αντίληψη και την προσοχή, διευκολύνουν την πρόσληψη του σχολικού μαθησιακού περιεχομένου», επιβεβαιώνουν οι Γερμανοί αθλητίατροι.

Για τα παιδιά και τους εφήβους ηλικίας 5-17 ετών, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει να συμμετέχουν καθημερινά σε τουλάχιστον 60 λεπτά μέτριας έως υψηλής έντασης άσκηση!

Ας προσφέρουμε λοιπόν στα παιδιά μας τη δυνατότητα να μεγαλώνουν σωστά και να θέτουν τις βάσεις μιας ευτυχισμένης ζωής! Αυτό δεν είναι το ζητούμενο άλλωστε;

ΜΑΡΙΑ ΣΙΔΕΡΗ

 Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής

 M.Sc. Molecular and Applied Physiology of Exercise

 Therapeutic – Thermal/Aquatic Exercise